torsdag den 19. juni 2014

Euphrosyne - Gertude Jekyll´s yndlingsrose med venner.

For en del år siden gav jeg mig selv den opgave at finde ud af hvad der var den kendte dames yndlingsroser og planter. Så der blev bestilt bøger - gamle - hjem fra biblioteket, læst og nedskrevet. Dernæst gik jagten så ind på at opdrive alle dem det var muligt at finde. Der var ikke så mange tilgængelige her i landet, men hendes favoritrose var Euphrosyne og den fik jeg fat i.
Den er nogle år om at etablere sig, er en slyngrose, små blomster og engangsblomstrende.


Alle der har besøgt Kjeld Slot´s have, vil måske genkende den. Der står den stor og almægtig på gårdspladsen. Så jeg blev da glad da jeg så hvor stor den kan blive og nu er min også godt på vej mod de dimensioner.


Vidunderlige Ghislaine de Feligonde.
Den nemmeste og sundeste rose efter min mening.


Aicha er uundværlig i haven. En dejlig dansk rose.


Skønne storblomstrende Schneewaltzer står ved det ene drivhus, så hende nyder jeg meget.


Den mørke, engelske Fallstaff har været længe om at etablere sig, men er nu "blevet voksen".


Nellikerosen med et mylder af - desværre duftløse - blomster.
Den vil jeg heller ikke undvære.


Den skønneste hvide mosrose Blanche Moreau.
Den har alt hvad en gammel rose skal have: duft, udseende, skønhed og sundhed.

Flere roser vil blive præsenteret senere.


3 kommentarer:

  1. Skønne roser - jeg holder meget af mosroser.

    SvarSlet
  2. Mange fine og duse roser :).

    SvarSlet
  3. Det var sørme nogle flotte roser! Spændende fortælling om din interesse!

    SvarSlet