mandag den 4. juni 2012

Jordbær og bunddække.



Bunddækkeplanter er meget andet end liden singrøn og krybende fredløs eller hostaer og bregner.
Jeg har mange forskellige i haven, lidt tilfældigt satte og ellers ret bevidst.

Skovjordbær har jeg rigtig mange af, men inde i drivhuset står den gulbladede jeg havde med hjem fra plantemarkedet i Kiekeberg. Vokser planmæssigt og kan snart blive til flere.


Sådan ca. 2 sekunder efter at billedet var taget, var de røde jordbær væk!!!
Men det kender jeg ikke noget til!!

( i parentes: de var gode)


Den totalt krybende lyseblå plante hedder : Mazus Miquelli.
Om den har et dansk navn ved jeg ikke. Den har været igang i længere tid, men fortsætter ufortrødent med at blomstre.


Mazus Miquelli fra en lidt anden vinkel.


En anden egnet til bunddække og som tåler ned til frostgrader vi ikke opnår her i landet: minus 40.
Potentilla tridentata "Nuuk" er den mest bedårende lille frodige plante med moderat spredning og usædvanligt kønne hvide blomster. Den bliver et hit, tror jeg.


Den lille krybende pil er næsten i naturlig størrelse på billedet.
Robuste, læderagtige og tætte små blade. Havde en dejlig men kort blomstring først i april. Små doucede røde blomster.



Og nu til noget helt andet, som vel også kan dække bunden blot de plantes tæt nok.
Alle mine georginer er ved at være store og fine.

De mørke til venstre på billedet, er mine egne frøsåede fra sidste år. De nåede at danne knolde og nu har jeg fine, store planter.

I år har jeg også sået, men der er endnu lidt vej til blomstringen der.





3 kommentarer:

  1. Fint bunddække du viser her, især den hvide kan jeg godt lide.
    Vi ses i morgen :o)

    SvarSlet
  2. Sikke en stak georginer du har på vej - mon der er et væld af farver?

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja der er en del forskellige farver. Skal nok vise dem i blomst.

      Slet