fredag den 1. juni 2012

Gudeblomst og knopurter.


Den smukke og ret specielle gudeblomst - dodecathon - er en af de mest skattede stauder i min have.
Med de smukke og særprægede hoveder står den og knejser ærbødigt for alle der kommer forbi. Næsten som om den er i modvind og håret har lagt sig helt tilbage. Min fantasi fejler ikke noget når jeg betragter den.





To næsten ens billeder, for jeg kunne ikke bestemme mig for hvilket der er det bedste.


Og nu til nogle helt andre - knopurter i mange forskellige farver.
De har krydset sig, for jeg har oprindelig kun de to første. Så den rosa og den blå er frøbørn.
Jeg plejer at dele dem hvert forår og det har jeg også gjort i år. Især den sorte, som hed Jordy da jeg købte den, sælger godt. Nu har jeg set den under et andet navn også.








Men jeg har ikke noget imod alle de forskellige farver. Og det er en letfjernelig staude hvis den dukker op på uønskede steder. Dem er der ikke så mange af i min have. Skulle det ske, så ryger de i en potte og kan formere sig der.

1. juni og om jeg fatter hvor maj blev af?



2 kommentarer:

  1. Skønne planter begge slags, tror jeg skal have fat i den lyserøde knopurt, har en mørk og så den blå i rigelig mængder.
    hilsen Helle

    SvarSlet
  2. Gudeblomsten er skøn, min er afblomstret for i år. Jeg håber, den breder sig.
    Det var bare et knips i fingrene, så var maj forsvundet. Det går så stærkt i denne tid.

    SvarSlet