fredag den 30. marts 2012

Der er een, og der er to!!

En forhindring af den sjovere slags, oplevede jeg idag. Eller rettere to.
Sidste år fandt jeg mit pindsvins vinterhi ude i haven - under en stedsegrøn bregne. Har kigget tidligere i år om den skulle være der igen, men fandt den ikke. Jeg har ikke kigget godt nok efter.

Torsdag var jeg godt igang med oprydningen i bedet og ville fjerne en stor bunke grene og blade ved juleroserne.  Halløjsa - der lå sørme pindsvinet og sov. Dækkede forsigtigt til igen mens jeg endnu en gang undskyldte forstyrrelsen.


I bunken bag mit sorte helleborus-frøbarn sover min lille ven.



Godt og lunt er hun kommet gennem vinteren.
Men overraskelserne var ikke slut endnu.



For nu ville jeg så rydde op ved bregnen. Og hvad venter der?
Pindsvin  nr. 2.

Så har man da lov til at være glad, ikke.

Det jeg undrer mig over er, at to pindsvin har vinterhi så tæt på hinanden. For de er ikke meget over 1 meter mellem de to steder.
Jeg troede at pindsvinet er ret territorial. Men de er måske så trætte når de går i hi, at de ikke opfatter at der allerede er en anden  på næsten samme sted.

Så hvis der er nogle kyndige, vil jeg da gerne høre mere om dette.
Og ellers vil jeg bare glæde mig over at dyrelivet trives så godt i min have.


7 kommentarer:

  1. God morgen. Aij hvor er du heldig at have to pindsvin i din have. Det er så hyggeligt, vi har haft én de sidste to år, men jeg tror ikke, den sover vinterhi i vores have, selvom jeg ikke er helt sikker.

    SvarSlet
  2. Jeg kan nu heller ikke sige noget klogt om pindgrisens territorium, men hvor er det hyggeligt med et helt kollektiv! Desværre ved jeg ikke om jeg har en beboer i min pindsvinebolig, tør jo ikke lette på låget for at kigge og jeg har endnu ikke hørt Zzzzzz-lyde!! ;o)

    SvarSlet
  3. Du er heldig med overvinterne pindsvin .

    SvarSlet
  4. Hvor er du heldig med 2 pindsvin i haven :-D
    De er jo super til at spise dræbersnegle. Vi havde også pindsvin i haven sidste år, ovre i vores vildnis. Ved ikke om de også sover vinterhi der? måske. Der er i hvertfald nok de kan gemme sig i. Men de er i mere end velkomne.
    Jeg troede faktisk også de var meget territoriale. Men jeg ved desværre også alt for lidt om de små stikkende fyre.

    SvarSlet
  5. Det kunne være man skulle få sig et vildnis, for 2 pindsvin er da flot! Ved heller ikke meget om terriorium men kan huske, at have læst en artikel om en fru Fornais, som tager sig af forkomne pindsvin. Kan være hun har en hjemmeside?

    SvarSlet
  6. Tror du ikke, de er i familie, tænker jeg bare. Så er det da hyggeligt at være tæt sammen :o)

    SvarSlet
  7. Det er altså skønt... og så sødt :o)
    Jeg har ikke fundet pindsvin i min have endnu, men de skal være meget velkomne :o)

    Ha en go aften...

    SvarSlet