søndag den 29. januar 2012

Godt clematisår?

Jeg fik lidt uventet tid til overs lørdag. Og det gjorde jeg fordi jeg skal lære at læse annoncer korrekt og ikke tage til loppemarked en dag for tidligt!!!
Godt så, fru Hald.
Så ud i vinterhaven og kigge til mine clematis. Og jeg skal da love for at der er liv i de tynde stængler.
Med kæmpeknopper og nærmest udsprungne, står de og venter på at komme igang.
Jeg skal snart ud med beskærersaksen hos nogle af dem. Det er ikke alle de storblomstrende jeg klipper tilbage, for de må gerne klatre højt op med blomsterne da de står som overstandere til andet.



Op ad en trævæg mod vest.
Denne er skønne Nelly Moser.



Denne er da også meget langt fremme.
Een af de mest villige i min have, Rouge Cardinal.
Den kravler som et gardin hen under nedløbsrøret på mit lange skur.



Prunus Serrula, tibetansk kirsebær.
Det er især stammen og barken, som er dens særpræg.
Den er særdeles smuk på denne årstid, især når solens stråler rammer den og det ligner ædelt metal.

Jo der er meget at glæde sig over og til.
Det ser ud til at blive et godt clematisår her.




10 kommentarer:

  1. Ja, det ser jo lovende ud. Men i dag er der snevejr, så jeg håber, dine clematisser kan klare det og bevare knopperne!

    SvarSlet
  2. Dine clematis er godt nok langst fremme. Jeg bliver også lidt bekymret på deres vegne, når jeg kikker ud af vinduet. Alt er blevet hvidt i nat.

    SvarSlet
  3. Hold da op de er langt fremme dine Clematis. De må stå meget beskyttet?
    Jeg har slet ikke været oppe og kigge til mine endnu.
    Jeg har 3 stk. som står oppe i den øverste del af haven. Og jeg regner ikke med der er gang i dem endnu. Så det venter jeg nok lidt med.
    Ha´en god søndag.
    Havehilsner fra Marianne.

    SvarSlet
  4. Nogle af vores clematis er lige så langt fremme; men man kan jo ikke pakke dem ind, så man må bare håbe, at de ikke fryser helt ned ligesom montana sidste år.

    SvarSlet
  5. Sjovt nok var jeg også ude at kigge til mine clematisser i går, nogle er lige så langt som dine, og andre kan man dårligt se, der er liv i. Det kommer nok an på sorten. Mine i beskæringsgruppe 3 blev klippet ned lige før frosten kom.
    Vi håber, de alle klarer vinterkulden.

    SvarSlet
  6. Håber ikke kulden ødelægger alle de fine nye skud!

    Tibitanske kirsebær har fantastisk smukke stammer, og er forlængst med på min ønskeseddel med træer og buske til min nye have, sammen med 85 andre ønsker om træer og buske :-)

    SvarSlet
  7. Jeg har også en tibetansk kirsebær - og ja - det er absolut for barkens skyld, man ejer sådan et, selvom også løvet er kønt :)

    SvarSlet
  8. he-he... ja undskyld jeg kom til at grine, men den med loppemarkedet kunne jeg også ha' præsteret!! Men hellere en dag for tidligt end en dag for sent - håber du kom afsted idag ;o)
    Det med clematisbeskæring er stadig lidt af et mysterium for mig, men er dog begyndt at noterer ned hvad jeg har, så måske listen lige skal kigges igennem så jeg også kan gå rundt og se proffesionel ud med en saks i hånden i snevejr... ;o)
    Fortsat god søndag.

    SvarSlet
  9. Åh din stakkel. Den med datoen kunne jeg også sagtens have begået :-D
    Jeg håber at du har ret i at det bliver et godt Clematis år, for mine har været lidt sølle de sidste år, så i år må være Året.

    SvarSlet
  10. Intet loppemarked, alle pengene er stadig i lommen.
    Søndagen var helliget håndbold, først i Bjerringbro, siden foran tv´et.

    SvarSlet