lørdag den 22. oktober 2011

Heuchera - alunrod.

Bunddække er mange ting. Men nogle af mine favoritter er alle de smukke alunrod.
Jeg har prøvet mange af, nogle er mere villige end andre og enkelte trives ikke her.

Farverne spænder vidt, så der er mulighed for at finde een til alle steder i haven.
De er gode selskabsplanter til både buske, roser og stauder.
Eller som solitære i krukker, hvor de let kan flyttes derhen, hvor de får andre planter til at synes af mere.













Dette er nogle af mine heuchera.
Jeg har plantet en masse ud i et højbed, hvor jeg prøver dem af.

Blomsterne varierer meget, fra de sarteste cremehvide til helt røde.
Gode i buketter.










4 kommentarer:

  1. Hold da fest - en masse flot heuchera. Jeg har købt et par stykker i Tyskland. De hedder heuchera americana, men jeg kan ikke rigtig google mig frem til hvilken farve blomsterne har. Måske kan du hjælpe mig?

    SvarSlet
  2. Hej Lene.

    Var der ikke nogen skilte med planterne?
    De fleste af de nye heuchera kaldes Heuchera Americana da de er helt tossede med at fremavle nye derovre. Men det er ikke et sortsnavn, egentlig kun en betegnelse.
    Hvis du kan lægge billeder ind, vil det hjælpe. Så kan jeg måske finde ud af det. Ellers check www.terranovanurseries.com/
    Det er den amerikanske planteskole der introducerer flest nye hvert år. Man kan ikke købe dem direkte derovre fra, men ofte et år senere hos forskellige engelske og hollandske planteskoler og grossister.

    Med venlig hilsen
    Helga

    SvarSlet
  3. Altså jeg kan ikke sige noget som helst nørde-klogt om Alunrod, andet end at det da er utroligt så mange forskellige, der findes! Jeg selv er helt vild med de mørkerød-bladede arter. De står på min ønskeliste.

    Aftens il fra
    Marianne
    Den Helbredende have

    SvarSlet
  4. Hej Helga,
    Tak for dit svar. Jeg vil prøve at tage et billede af den. Ellers må jeg vente til foråret og se hvordan den ser ud.

    SvarSlet