onsdag den 28. september 2011

Schüsselhortensia - en nyhed.

Jeg har ikke mange hortensiaer i min have, for de trives ikke ubetinget godt her. Men i foråret købte jeg en lille en på plantemarkedet i Kiekeberg. Den synede ikke af ret meget udover et par smågrene. Men sælgeren talte varmt og godt om den og dens spændende kvaliteter, så jeg blev overtalt til at prøve. Hjemme igen blev den plantet i en krukke, er vokset godt sommeren igennem og nu blomstrer den.
Den har vist ikke noget dansk navn, men på latin hedder den: Platycrater arguta.


Her er hortensiaen med knopper.


Og sådan ser de udsprungne blomster ud.
Meget spændende og anderledes.
Agter at lade den bo i krukken indtil næste år, hvor jeg så vil finde dens blivende plads.


Rosen Maigold med sin sene blomstring, duftende skønne.





5 kommentarer:

  1. Wauw en lækker og spændende hortensia. Den skal jeg lige have undersøgt nærmere, da bøde formen og farven passer mig rigtig godt. Ved du, hvor stor den bliver??

    Ha' nu en dejlig dag :-)

    SvarSlet
  2. Tilslutter mig begejstringen over Hortensiaen! Er det en, du overvejer at tage hjem til salg?

    SvarSlet
  3. Jeg tilslutter mig Zep´s forespørgsel - den ville jeg godt eje. Kan du mon frø-formere den ?
    Jeg er vil med dens åbne lette blomsterstand - de klassiske er så kompakte.

    SvarSlet
  4. Jeg vil prøve at opformere den selv. Har lige checket de forskellige leverandører fra Holland og kan se at den ikke er tilgængelig i øjeblikket.
    Skal nok vende tilbage med den.

    SvarSlet
  5. Sikke dog en yndighed, du der har fået fingre i!
    Flot og delikat blomst og fine aftegninger på bladene.
    Den må jeg også ha'!!

    SvarSlet