torsdag den 8. september 2011

Indsamling.

At høste egne frø fra haven er en stor tilfredsstillelse. Og det er noget jeg kan bruge meget tid på her i efteråret. Nogle frø er lette at samle og se om de er værd at så næste forår. Andre kræver en længere proces for at vise sig duelige.


Voksurten er een af de lette at høste frø fra. Den er så til gengæld lidt sejere at få igang om foråret. Men med tålmodighed går det.
Jeg har haft den i haven siden jeg for 12 år siden købte en plante i Merriments Garden i England.
En have som er meget inspireret af Monet.


Voksurten er helt speciel med sine blå/metallic farver.
Man kan også sagtens være heldig og opleve at den har selvsået sig. Det betinger at man ikke er hidsig med lugningen om foråret, for som sagt er den sen til at komme igang.


Den blå dusksalvie Oxford Blue får også lov til at selvså sig.
I år samler jeg også frø ind, idet jeg har en del bestillinger på dem.


Dette er de bælge af den gamle ærtesort Purple Podder, som jeg ikke har spist.
For de skal tørres og gemmes til næste års såning.







3 kommentarer:

  1. Ih du sender nærmest svar på et mysterium for mig, Helga... I år har vi ændret kraftigt på et gammelt bed, som har henligget mere eller mindre til egen skæbne. Dog havde jeg for 2-3 år siden noget krukkeværk med den vidunderlige Voksurt (som jeg glemte at få gemt frø af og er kommet fra). Den sidste uges tid har jeg så gået og undret mig over nogle planter, der dukkede op i bedet. Det var helt sikkert ikke ukrudt, som jeg kender det, og det virkede løjerligt bekendt. Jeg var så småt begyndt at tænke på, OM det mon var muligt, at det kunne være selvsåede Voksurt fra dengang, der var spiret nu her i den våde sommer. Det tror jeg næsten nu, med det du skriver.

    Hjerteligst

    SvarSlet
  2. Hej Zep.

    Det kan meget vel være tilfældet. Jeg har også spottet et par små nu her i sensommeren og ladet dem stå.
    Jo de gratis glæder er oftest de største.

    Hilsener fra Helga

    SvarSlet
  3. Du har så ret i at det er hyggeligt at gå og samle sine egne frø. Er selv ved at have en pæn lille samling :-)

    SvarSlet