mandag den 1. august 2011

Liljer - havens madonna´er.

For en del år siden besluttede jeg at det var slut med liljer. Liljebillerne gjorde livet for surt, syntes jeg. Men man har jo som bekendt et standpunkt til man tager et nyt. Så der er stille og roligt plantet flere liljer ud forskellige steder i haven igen. Og jeg er blevet rigtig god til at fornemme hvornår liljebillerne lever livet farligt. Ikke noget med gift, men manuelt indfanger jeg dem og så slutter deres hærgen.









Så nu har jeg de smukkeste lijer uden at bladene er fyldt med afkommet fra de dumme, orangerøde biller.






















































Min favoritlilje har jeg flere steder. Her er den plantet i en krukke og så lige nu med store knopper. Er flot oppe imod den sorte væg.











Her den fuldt udsprunget i et staude- og rosenbed.


Dagens rose: Honorine de Brabant.
En dejlig flerfarvet bourbonrose fra 1879 med kraftig duft.
Det er een af mine yndlingsroser.


3 kommentarer:

  1. hejsa

    hvor er dine liljer dog bare kønne.
    jeg er selv en af dem der har opgivet liljen pga. de små irriterende biller der ødelægger det for en..

    men dejligt at hører at det kan lykkes af få dem væk:)

    SvarSlet
  2. Lekkert! jeg har også gitt opp liljer...men syns det er synd for lekre er de og kommeer i så mange varianter.God sommerkveld til deg:))

    SvarSlet
  3. Det var to pragtfulde liljer som du viser her. Uhm, jeg kan næsten dufte dem.
    Som du kan se på min blog, elsker jeg også liljer, og jeg bruger heller ikke gift. Billerne bliver pillet manuelt af og trådt på. Og skulle der vise sig en larve eller to, bliver de vippet af med en pind. Jeg har nemlig læst at de ikke kan kravle tilbage på liljen.
    Det er det hele værd når de skønne blomster springer ud :-)

    SvarSlet