onsdag den 20. juli 2011

Klip, klip

Jeg gør ikke så meget i formklipning, men har dog nogle buksbom og en enkelt taks, som jeg øver mig på.
Jeg fik for mange år siden en buksbom af min far, som selv lavede en masse af dem. Den er over tyve år nu og den er jeg meget øm over. Jeg laver nu selv buksbom og "børn" af min fars står nu på hans gravsted. Jeg kan godt lide at cirklen sluttes.


Når først formen er skabt er det ikke så vanskeligt at klippe selv så stor en kugle.
Jeg har en rigtig gammel hækkesaks med bølgede skær. Den er fantastisk god at arbejde med.
Samtidig fik jeg ryddet godt op i bedet omkring kuglen og plantet nogle nye ting der.


Hostaen June blev flyttet hen til de andre blålige planter og den vil klæde Jack Frost ganske godt.
Al den regn har virkelig gjort noget godt for planterne, især hostaerne som er større end nogensinde.






Dette lille bord er et gammelt møllehjul, som ligger ovenpå en træstub. Anden holder ud endnu, men er ret medtaget af tidens tand.






Jeg elsker trekantsblomst eller Tradescantia.
Her er det den gulbladede Sweet Kate.

Tradescantiaerne er endnu et eksempel på en gammel staude, som er blevet taget ind i haverne igen.

2 kommentarer:

  1. Kære Helga
    Formklipning er en kunst, men ikke sværere end at alle kan være med :-) For år tilbage blev jeg grebet af at klippe i facon og gav mig i kast med figurer. Drømmen var en fint formet høne klippet i buksbom, men den mundfuld var for stor! Til gengæld går det godt med både kugler, kegler og en lav hæk, som tegner et af mine bede både tæt og skarpt. De styrede former er en god kontrast til den mere vilde stil, som ellers hersker i haven.
    Kh Birgitte

    SvarSlet
  2. Jeg syntes da du kommer ud med et meget flot resultat i formklipning, er sikker på din far ville være tilfreds med dig :o) Også en fin tanke at du sætter efterkommere af hans buksbom på hans grav.
    Fortsat god dag til dig.

    SvarSlet