lørdag den 7. maj 2011

Så er der chokolade.

En dejlig sommerblomst, der vist er kommet for at blive, er Cosmos Atrosanguineus Chokolat. Også kaldet "chokoladeblomsten". Og den ægte dufter også rimeligt af kakao når kronbladene berøres eller lige efter en stille regn. Da det er en knoldplante, tåler den som dahlaerne ikke frost. Men den blomstrer uafladeligt til frosten tage den.


Farven er flot og noget helt for sig selv.
Jeg synes planten egner sig bedst i en tilpas stor, neutral krukke uden selskabsplanter. Kan også plantes ud i et bed uden for mange forstyrrende naboer.

Vil man give "chokoladen" selskab, passer dahliaen Karma Choc godt til den.




6 kommentarer:

  1. ha ha, det var lige en overskrift der fangede mig , jeg elsker chokolade. sikke en smuk blomst :-)
    mvh
    Birgitte

    SvarSlet
  2. Du har ret med selskabet! Jeg plantede den i et bed med andre chokoladeblomster, men den forsvandt lidt og duften kunne ikke nydes. I år skal den være selvstændig i en krukke. Jeg har forøvrigt forsøgt at overvintre den sammen med dahlia men det ser ikke rigtig ud til at lykkedes, så jeg må ud på købemarkedet igen :o)
    Ha' en dejlig søndag.

    SvarSlet
  3. Den er så smuk! Desværre glemte jeg at tage min ind i vinter, så den er gået til :(

    SvarSlet
  4. Jeg elsker bare den chokoladeblomst!. Ungerne spurgte mig hvad jeg kunne tænke mig i morsdag gave og jeg sagde `en chokoladeblomst` desværre var der ikke nogen :-(
    Mange hilsner Gro

    SvarSlet
  5. Så er det at jeg vrænger mundvigene nedad, for jeg har ikke fået liv i mine i år - 6 stk. har jeg mister. En formud - for de er faktisk rimelig dyre i indkøb!!

    SvarSlet