lørdag den 2. april 2011

Kiekeberg Plantemarked.

Så er der kun to uger til jeg vender næsen mod Tyskland og Kiekeberg Plantemarked. Jeg kan kun anbefale at tage en tur derned hvis man har muligheden, for det er en stor oplevelse bare at se det hele.Og har man så et udviklet plante-indkøbs-gen, ja så er man kommet det rette sted hen.

Kiekeberg ligger lige syd for Hamborg og mange haveselskaber har ture derned. Er de ikke fuldbookede, kan man som regel godt melde sig til, også selvom det ikke er ens egen kreds.





Der kommer planteskoler, gartnere og private fra Tyskland, Holland, Belgien og Østrig. Jeg når som regel hele vejen rundt, men der er nogle som jeg først og fremmest handler hos:

Bioland Baumschule, Katrin Busse, De kleine Plantage, Annemarie Eskuche, Gärtnerei Palatini, Kräuter Simon, Christina Macke, Stauden Junge og Sarastro-Stauden.

Kig ind på http://www.kiekeberg-museum.de/
Find Pflanzenmarkt og klik på Ausstellarverzeichniss. Så kommer alle udstillerne frem og de fleste har hjemmesider. Det gør det lidt lettere at prioritere hvilke man primært vil besøge.
Der er også kort over området og hvor de enkelte findes på området.

God fornøjelse til de der tager derned. Måske ses vi.

4 kommentarer:

  1. Uhhh... altså!! Vi har kigget på det både sidste år og i år!! Desværre er det i min arbejdsweek-end men det trækker godt nok. Er det ikke også billigere at købe planter i Tyskland??

    Håber du får en forrygende tur og tag nu en masse billeder så vi kan se hvad vi går glip af ;)

    SvarSlet
  2. Hej Fru Friis.

    Planter er billigere i Tyskland generelt. Dog er der nogle af sælgerne dernede der tager kassen. Dem går jeg udenom, medmindre jeg ikke kan leve uden. Hvilket er sjældent.

    Jeg skal nok lægge billeder ind.

    God weekend fortsat.
    Helga

    SvarSlet
  3. Vi ses Helga ;-)

    Hvor finder du oversigt kortet hvor de forskellige står, den kan jeg ikke finde (vi plejer at få en stukken i hånden når entren er betalt)
    Jeg skal nemlig have fat i en bestemt forhandler som jeg ved hvor står men jeg kender ikke deres navn (nemlig til en forbestilling)

    SvarSlet
  4. Desværre kommer jeg ikke derned i år, da jeg har åbent hus herhjemme lørdag og skal på marked søndag. Men så må jeg tage derned i sensommeren, hvor det jo også bliver holdt.

    Jeg har også handlet meget hos De Kleine Plantage (og besøgt dem en del gange), og Anne Marie Eskuche er også en af dem, jeg køber hos. Ved siden af hende står der altid en og sælger spændende tomatplanter - øv, det går jeg så glip af i år!

    Sarastro Stauden har også mange lækre planter - har været nede på deres planteskole i Østrig for en del år siden.

    De første år jeg var dernede, købte jeg ind som en sindssyg, men jeg må indrømme, at jeg er mere behersket nu. Det er faktisk ikke så billigt, som man tror (og når jeg køber engros, har jeg efterhånden lidt andre priser i hovedet ;-) ).

    Desuden har jeg sukket lidt over, at de faktisk ikke har de helt store nyheder inden for den gruppe, som jeg kigger efter, men jeg går jo også ofte efter de ekstreme nyheder (af f.eks. Echinacea).

    Men det er helt klart en oplevelse at besøge markedet - og det er bare sååå hyggeligt. Men vær der før kl. 10, for der er KØ!!!!

    God tur :-)

    SvarSlet