lørdag den 5. marts 2011

Skønne Schleswig.

Da jeg for nogle år siden første gang havde Nordtyskland som destination, var jeg ganske uvidende om hvor meget der er at se lige syd for grænsen. Andre gange er jeg bare kørt lige forbi på motorvejen med kurs længere sydpå. Så med en lille genopfriskning af historietimerne om dengang danskerne var herrer i det nordtyske, var det med helt andre øjne jeg gik på udkig efter kulturelle oplevelser.
Schleswig er en by jeg er vendt tilbage til. Et gammelt kvarter med hyggelige små gader og gyder, roser op og ned ad husene. En flot gammel domkirke og et ganske udmærket vandrerhjem. Mange gode butikker i gågaden og udmærkede spisesteder. Danske navne finder man også mange steder endnu. Og den tyske gæstfrihed er heller ikke at kimse af.

Schleswig i aftenskumring.

I og omkring byen er der mange åbne haver. Mere herom senere.

Nedefor et par billeder af det store, smukke haveanlæg omkring Schloss Gottorp, som er beliggende i udkanten af byen. Man kan nemt bruge nogen tid der i det restaurerede haveanlæg og man føler historiens vingesus.



Haveanlægget ved Gottorp.

Haveanlægget er ret stort, og en gåtur der kan sagtens tage et par timer. Det er meget enkelt opbygget og samtidig inspirerende med de mange forskellige stauder i bedene.




Smukt, ikke?

Så tøv ikke med at stoppe op og se en lille bid af det der engang var danskt.



 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar